24 juli 2025

Dit is de kracht van e-learning

E-learning, learning & development, multimedia

Milou Seuren

Learning Experience Designer

E-learning is niet meer weg te denken uit moderne organisaties. Of je nu nieuwe medewerkers wilt inwerken (onboarding), gedrag wilt veranderen of medewerkers iets wilt bijleren. We willen het allemaal het liefst goedkoop, op korte termijn en ook nog leuk en interactief. Daarbij zouden we het ook nog het liefste willen inzetten om de transfer van het geleerde te bevorderen. Maar dan rest ons allemaal de vraag: wat maakt e-learning nou zo aantrekkelijk? En waarom lijkt het de oplossing voor al onze leervragen?

Laten we er een praktijkvoorbeeld bij pakken. Stel je voor je werkt als verpleegkundige in een ziekenhuis. Je werkt onregelmatig, met nachtdiensten en weekenden. Je rooster is allesbehalve voorspelbaar. Je krijgt een nieuw veiligheidsprotocol voor je neus geschoven. Belangrijk, want het gaat over de veiligheid van jezelf en jouw patiënten. Er is alleen nauwelijks tijd voor klassikale trainingen, je kan niet van je werk af en personeel kan overdag niet vrij geroosterd worden.  

 

mol logistics placeholder

In dit voorbeeld kan e-learning een gepaste uitkomst zijn. Een e-learning kan je volgen op rustige momenten op de afdeling, bijvoorbeeld in je nachtdienst. Maar je kan de e-learning ook thuis volgen. Kortom, de e-learning staat altijd voor je klaar. Je bent niet afhankelijk van een locatie of trainer. Dat maakt e-learning zo aantrekkelijk. 

Dit zijn de grootste voordelen van e-learning

Naast dat een e-learning natuurlijk overal beschikbaar is, zijn er zeker nog meer voordelen van e-learning. We benoemen een aantal voordelen: 

1. Tijdbesparend  

Een e-learning sluit beter aan op de agenda van de medewerker. Er is geen reistijd en in plaats van een klassikale training van 3 uur, kun je kennis in 20-30 minuten zelfstandig opdoen. Voor de organisatie is het voordeel dat er geen trainers of lokalen nodig zijn. Een e-learning draait automatisch op de achtergrond.  

2. Flexibel aanpasbaar 

Als er iets verandert aan de inhoud, bijvoorbeeld door wetgeving, procedures of interne richtlijnen, dan is een e-learning binnen een handomdraai aangepast. Door te werken met tools als Articulate Rise of Storyline kun je losse onderdelen aanpassen, zonder grote impact op de hele cursus. Organisaties kunnen dit zelf beheren of ze laten het beheren door een partner, zodat wijzigingen snel doorgevoerd worden.  

3. Meetbaar resultaat 

Met e-learning volg je de resultaten nauwkeurig. Je hebt inzicht in wie de e-learning heeft afgerond en welke resultaten behaald worden op bijvoorbeeld quizvragen. Hiermee kun je beter aantonen of iedereen verplicht geschoold is of waar kennis ontbreekt. Je kunt direct bijsturen naar verandering en je hebt inzicht in de ontwikkeling van de medewerkers.  

4. Motiverend door interactieve werkvormen 

Leren hoeft niet saai te zijn. Bij de L&D Fabriek geloven we dat interactie, creativiteit en plezier zorgen voor een beter leerrendement. Bijvoorbeeld door video’s in te zetten, Storytelling en Gamification. Ook een doordacht visueel ontwerp in e-learning zorgt voor betere leerresultaten: lees blog. Zo maken we leren niet alleen effectief, maar ook leuk! 

 

Zo ontwikkel je een effectieve e-learning

Overtuigd van de voordelen? Dan is de volgende vraag: hoe pak je het ontwikkelen van e-learning slim aan? Een goed begin is het halve werk. Bepaal van tevoren goed wat je precies wilt bereiken. Een goede e-learning zorgt ervoor dat medewerkers niet alleen iets lezen, maar ook echt iets snappen, toepassen en onthouden. Om dit te bereiken moet je stap voor stap aan het werk gaan. Bij L&D Fabriek hanteren we ons werkproces voor het ontwikkelen van een e-learning. We geven je graag wat tips om de eerste stappen naar een e-learning te maken:

Is e-learning de juiste oplossing? 

Elearning is een populair leermiddel. Dat is ook logisch, want het is schaalbaar, flexibel en je kunt het overal inzetten. Helaas betekent dat niet altijd dat een e-learning altijd het beste antwoord is op je leervraag. Het is daarom belangrijk om dit van tevoren goed uit te zoeken. De beste leermiddelen beginnen met een goed gesprek. Zorg dat je in ieder geval de volgende vragen kan beantwoorden: 

  • Wat is het probleem of de aanleiding?  
  • Wat moeten medewerkers na afloop anders doen, weten of kunnen? 
  • Wat weet je al over de doelgroep? 
  • Wat wil je er uiteindelijk mee bereiken als organisatie? 
  • Is er draagvlak vanuit de organisatie of bij stakeholders? 

     

Laat je adviseren door experts en doe inspiratie op door verschillende e-learning cases te bekijken.  

Breng je doelgroep in kaart 

Een valkuil bij het maken van e-learning, is dat je denkt dat je voor iedereen een e-learning kan maken. Iedereen leert anders en heeft andere leerbehoeften. Een effectieve e-learning sluit aan op wie je iets leert. Niet alleen op inhoud, tone of voice, niveau, vorm en techniek. Zorg dat je doelgroep onderzoek uitvoert. Ontdek de opleidingsachtergrond, digitale vaardigheden, motivatie en betrokkenheid en het taalniveau.  

Tip!

Werk met persona’s. Het maken van een persona laat je stil staan bij je doelgroep en daagt je uit om je te verplaatsen in de persoon die jouw e-learning gaat volgen.

Zet multimedia bewust in  

Gebruik multimedia niet alleen omdat het er mooi uit ziet, maar ook omdat het helpt bij het begrijpen van complexe inhoud. Het ondersteunt, het voelt dynamisch en spreekt. Vraag jezelf altijd af of het iets toevoegt aan de leerervaring, té veel multimedia kan ook afleidend of frustrerend werken. Balance is key!  

Kies de juiste Authoring tool  

Of je nu zelf e-learning bouwt of samenwerkt met de L&D Fabriek: de Authoring tool die je kiest, bepaalt voor een groot deel wat je wel en niet kunt. Technisch, visueel en didactisch. Kies een tool die past bij je doel, doelgroep en leervisie past.  

Wat kost een e-learning en wat levert het op

Een veelgestelde en terechte vraag. Maar eerlijk is eerlijk: er is geen standaardprijs voor e-learning. De kosten lopen uiteen van enkele honderden euro’s tot tienduizenden. Dat hangt af van factoren zoals omvang, complexiteit en maatwerk. Vergelijk het met een huis: het verschil zit in de oppervlakte, de afwerking en hoeveel je zelf kunt doen. Een e-learning is een investering in de toekomst, want je kunt het product jarenlang opnieuw inzetten!

Start nu met e-learning: wij helpen je verder

Of je nu nog twijfelt of e-learning het juiste middel is, al een concreet idee hebt liggen, of simpelweg wilt sparren over de mogelijkheden, wij helpen je graag verder. Neem contact met ons op voor een vrijblijvende kennismaking. Samen ontdekken we de mogelijkheden. 

Learning & Development