Evalueren
Learning & Development
Evalueren van een leerproduct: zo pak je het goed aan
Evalueren
Learning & Development specialist
Een leerproduct ontwerpen is één ding. Zorgen dat het écht werkt, is iets anders. Wil je als organisatie leren inzetten als strategisch middel? Dan is het evalueren van een leerproduct onmisbaar.
Toch blijft het in de praktijk vaak bij de welbekende ‘smile sheet’. Jammer, want een slimme evaluatie biedt juist waardevolle inzichten. Denk aan effectiviteit, gebruikservaring en concrete verbetermogelijkheden. Voor L&D Specialisten, HR-adviseurs en leidinggevenden is evaluatie de sleutel tot leeroplossingen die blijven hangen en bijdragen aan een hoog leerrendement.
In deze blog ontdek je hoe je leerproducten doelgericht en effectief kunt evalueren, met praktische tips en een onderbouwde aanpak.
Evalueren betekent: systematisch en doelgericht informatie verzamelen over de waarde van een leerproduct. Niet alleen of deelnemers het ‘leuk’ vonden, maar vooral:
Het model van Kirkpatrick (Kirkpatrick & Kirkpatrick, 2016) is nog altijd relevant. Het onderscheidt vier evaluatieniveaus:
Dit model geeft een goed overzicht, maar zoomt niet altijd voldoende in op de inhoudelijke kwaliteit van het leren zelf. Precies daar biedt LTEM verdieping.
Het Learning-Transfer Evaluation Model (LTEM) van Will Thalheimer (2018) ondersteunt bij het bewuster kiezen wat je evalueert en waarom. LTEM bestaat uit acht niveaus van evaluatie, van oppervlakkige gegevens, zoals aanwezigheid, tot diepgaande impact op werkprestaties en organisatiewaarde. Het model dwingt je om bewust te kiezen voor zinvolle meetpunten met nadruk op transfer en gedragsverandering.
Het model stelt dat niet alle evaluaties gelijkwaardig zijn in relevantie. Alleen de metingen vanaf niveau 4 en hoger zijn echt geschikt om leersucces aan te tonen. De niveaus 1 tot en met 3 zijn wél bruikbaar voor formatieve inzichten, maar onvoldoende om effectiviteit te bewijzen.
Een succesvolle evaluatie begint al bij het ontwerpen van het leerproduct. Volg deze stappen:
Stel: in een communicatietraining leren medewerkers hoe ze effectiever feedback kunnen geven. Met het LTEM-model kun je stap voor stap evalueren: hebben ze de juiste kennis opgepikt (niveau 4, kennis)? Lukt het om die toe te passen in een realistische oefensituatie, zoals een rollenspel (niveau 6, taakuitvoering)? Gebruiken ze de technieken vervolgens ook in dagelijkse overleggen of voortgangsgesprekken (niveau 7, transfer)? En zie je daardoor bijvoorbeeld minder misverstanden en soepelere samenwerking in teams (niveau 8, effect op organisatieniveau)? Zo maak je inzichtelijk wat een leerinterventie écht oplevert.
World Economic Forum – Future of Jobs Report 2023
Geeft inzicht in de meest gevraagde vaardigheden en hoe leren verandert binnen organisaties wereldwijd.
https://www.weforum.org/publications/the-future-of-jobs-report-2023
Learning Technologies Europe – Trendanalyses & cases
Overzicht van technologische ontwikkelingen binnen L&D, zoals AI, performance support en LXPs.
https://www.learningtechnologies.co.uk/
Wil je als organisatie serieus werk maken van het evalueren van een leerproduct? De L&D Fabriek helpt bij het ontwerpen, ontwikkelen én meten van leerproducten die impact maken. Bekijk onze diensten, leer ons team kennen of neem contact met ons op.