22 april, 2025

Effectieve transfer van leren naar de werkplek

Learning & Development

Davi Nicolasen

Learning & Development specialist

In de bedrijfswereld is het essentieel dat leerproducten effectief zijn. Het doel van Learning & Development is niet alleen om medewerkers nieuwe vaardigheden en kennis bij te brengen, maar ook om ervoor te zorgen dat deze kennis daadwerkelijk wordt toegepast in de praktijk. Dit proces, bekend als de transfer van het geleerde, is cruciaal voor organisaties die willen groeien en innoveren. In deze blog bespreken we het belang van transfer van het geleerde naar de werkplek en bieden we praktische tips om dit te bevorderen. 

Learning & Development

Wat is transfer van het geleerde?

De transfer van het geleerde is het proces waarbij medewerkers de kennis, vaardigheden en attitudes die ze tijdens een leeroplossing opgedaan hebben, effectief toepassen in hun dagelijkse werk. Dit is een essentiële stap in het leerproces, omdat het de link legt tussen wat geleerd is in een leerproduct en hoe dit kan bijdragen aan de prestaties van de organisatie. Zonder een succesvolle transfer blijft de waarde van leerervaringen beperkt, wat leidt tot inefficiëntie en gemiste kansen.

Waarom is transfer van het geleerde belangrijk?

Een succesvolle transfer van het geleerde naar de werkplek heeft directe voordelen voor de prestaties van een organisatie. Wanneer medewerkers hun nieuwe vaardigheden effectief toepassen, kunnen ze productiever werken, innovatie stimuleren en bijdragen aan betere bedrijfsresultaten. Bovendien vergroot het de betrokkenheid van medewerkers. Wanneer zij merken dat het leerproduct hen daadwerkelijk helpt in hun werk, zijn medewerkers gemotiveerd en voelen zij zich meer gewaardeerd. 

Daarnaast is de transfer van het geleerde een belangrijke factor in het behalen van de Return On Investment (ROI) van leerproducten. Organisaties die de transfer van het geleerde bevorderen, zien vaak een significante verbetering in de algehele prestaties en efficiëntie, wat leidt tot een positieve impact op de bedrijfsresultaten. 

Kan er ook geleerd worden zonder transfer?

Ja, er kan ook geleerd worden zonder transfer. Maar leren zonder transfer kan niet voor de lange termijn. Het ‘Learning to competency‘ model van Mosher en Gottfredson (2012) toont aan dat wanneer er geen effectieve manier van transfer plaatsvindt, het niveau van de aangeleerde competenties op de lange termijn daalt. Wanneer er wel een effectieve manier van transfer aangeboden wordt, blijft het niveau van de aangeleerde competenties hoog en kan deze zelfs stijgen. Met andere woorden, door een effectieve manier van transfer blijven de geleerde competenties voor de lange termijn beter gewaarborgd dan wanneer een effectieve manier van transfer ontbreekt.

Factoren die de transfer van het geleerde beïnvloeden

Verschillende factoren spelen een rol bij het slagen van de transfer van het geleerde. Het is belangrijk om deze factoren te begrijpen om effectieve leerervaringen te kunnen ontwerpen: 

1. De leeromgeving

De context waarin het leren plaatsvindt, beïnvloedt de mate waarin het geleerde wordt overgedragen. Een positief leerklimaat binnen de organisatie, waar leren en ontwikkelen worden aangemoedigd, vergroot de kans dat medewerkers nieuwe vaardigheden in de praktijk gaan brengen. Dit klimaat wordt beïnvloed door factoren zoals een open feedbackcultuur en het beschikbaar stellen van leermiddelen.

2. Organisatorische ondersteuning

Medewerkers hebben steun nodig van hun leidinggevende en collega’s om het geleerde effectief toe te passen. Deze ondersteuning kan bestaan uit coaching, feedback en het creëren van een werkomgeving die gebruik van het nieuwe vaardigheden bevordert. Uit het onderzoek van Thalheimer (2020) blijkt dat wanneer leidinggevenden medewerkers aanmoedigen, ondersteunen en volgen, meer kans is om transfer van het geleerde met succes plaats te laten vinden. 

3. Medewerkersmotivatie

De intrinsieke motivatie van de medewerker om te leren het geleerde toe te passen, is van groot belang. Relevante en boeiende trainingen helpen om deze motivatie te versterken. Wanneer medewerkers de leerinhoud als nuttig en toepasbaar ervaren, is de kans groter dat ze deze kennis en vaardigheden in de praktijk gaan gebruiken. Zorg ervoor dat leeroplossingen praktijkgericht zijn en direct gerelateerd zijn aan de dagelijkse taken van de medewerkers. Met relevante cases, simulaties en vragen plaats je het geleerde in een realistische context.

4. Follow-up en evaluatie

Regelmatige follow-up na de leeroplossing is cruciaal voor het versterken van het geleerde. Dit kan door middel van feedbacksessies, coaching of voortgangscontroles. Een follow-up biedt medewerkers de mogelijkheid om belangrijke kennis en vaardigheden te herhalen.

Hoe je de transfer na een leeroplossing kunt versterken 

Nu we hebben besproken wat de transfer van het geleerde beïnvloedt, kunnen we kijken naar nog meer concrete stappen die organisaties kunnen nemen om de transfer te bevorderen: 

1. Maak gebruik van technologie en ondersteuning

(Digitale) tools kunnen de transfer van het geleerde vergemakkelijken. Overweeg het gebruik van e-learning, leerapps en andere technologieën om medewerkers te ondersteunen bij het toepassen van nieuwe vaardigheden. Een voorbeeldtool ter ondersteuning is performance support. Performance support verwijst naar hulpmiddelen of technologieën die medewerkers ondersteunen bij het direct uitvoeren van hun taken. Het doel van performance support is om de prestaties te verbeteren door toegang te bieden tot de juiste informatie, juist op het moment dat de werknemer deze nodig heeft. Mosher en Gottfredson (2012) tonen aan dat de tijd om iets volledig te beheersen gehalveerd kan worden met gebruik van performance support. Performance support biedt tijdens het uitvoeren van de werkzaamheden onmiddellijke, op maat gemaakte hulp aan een medewerker wanneer hier behoefte aan is. In de visual is te zien dat het niveau van competenties hoog blijft door de transfer van het geleerde die performance support oproept. Voorbeelden van deze vorm van performance support zijn interactieve job aids als geheugensteuntjes of een digitale checklist met uitleg.

2. Volg de voortgang en resultaten

Meet en evalueer regelmatig hoe goed het geleerde wordt toegepast op de werkplek. Gebruik prestatie-indicatoren, feedback en andere evaluatiemomenten om de effectiviteit van de training te monitoren en waar nodig bij te sturen.

Conclusie

De transfer van het geleerde is van cruciaal belang voor het succes van elke leeroplossing. Zonder effectieve toepassing van nieuwverworven kennis, vaardigheden en attitudes op de werkvloer blijft de waarde van leeroplossingen beperkt. Door factoren zoals duidelijke leerdoelen, relevante leerinhoud, actieve betrokkenheid en organisatorische ondersteuning te optimaliseren, kunnen organisaties de transfer bevorderen. Technologieën zoals e-learning en performance support spelen hierbij een belangrijke rol. Het volgen en evalueren van de voortgang is daarnaast essentieel om blijvende resultaten te garanderen. 

 

Bronnen 
Thalheimer, W. (2020, januari 6.) Factors that support training transfer: A brief synopsis of the transfer research.

Mosher, B., & Gottfredson, C. (2012, mei). ‘’We’re Lost, But We’re Making Good Time’’: Performance Support to the Rescue. 

Klaar om de volgende stap te zetten?

Wil jij jouw organisatie versterken met een krachtig L&D-programma? Bij L&D Fabriek staan we klaar om organisaties te helpen met leerstrategieën die perfect aansluiten bij hun unieke doelen. Neem vandaag nog contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek en ontdek hoe wij jou kunnen helpen groeien.

Learning & Development