22 april, 2025

User Experience Design in e-learning

Learning Experience Design

Milou Seuren

Learning Experience Designer

Wat is User Experience Design?

Stel je eens voor: je hebt eindelijk dat geweldige jasje gevonden in een webshop. Je verplaatst het artikel naar je winkelmandje en bent klaar om af te rekenen… maar dan: je moet eerst een account aanmaken, de pagina laadt ontzettend traag en je winkelmandje wordt ineens leeggegooid. Dan ontbreekt ook nog eens je favoriete betaalmethode. Resultaat? Gefrustreerd sluit je de webshop en koop je het jasje ergens anders! 

Dat gevoel van frustratie en irritatie vermijden? Dat is precies waarom User Experience Design (ook wel: UX-design) een zeer belangrijke schakel is in de digitale (leer) wereld!  

User Experience Design draait om het creëren van producten – zoals websites, apps en software – die niet alleen mooi zijn, maar vooral intuïtief, gemakkelijk en prettig in gebruik voor de gebruiker. Een goed uitgevoerd User Experience Design draagt bij aan het optimaliseren van een e-learning. Later in deze blog lees je daar meer over.  

Wat doet een User Experience Designer?

Een User Experience Designer is een soort architect, maar dan voor digitale ervaringen. In plaats van gebouwen, ontwerpen ze apps, websites en software. Hun taak is om ervoor te zorgen dat gebruikers niet hoeven na te denken over hoe iets werkt. Het moet vanzelf gaan!  

In de praktijk werkt dat zo: 

1. De User Experience Designer onderzoekt wat de gebruikers willen, waar ze vast lopen of gefrustreerd raken, maar ook wat hun behoeften zijn.  

2. Daarna start een User Experience Designer met het maken van wireframes (schetsen). Hierna worden deze wireframes omgezet in prototypes om de gebruikersflow te testen.  

3. Aan het einde van het proces wordt er gekeken naar hoe de gebruikers het product ervaren. Daarbij worden er continu aanpassingen gemaakt voor een betere ervaring.  

Wat doet een User Experience Designer?

Een User Experience Designer is een soort architect, maar dan voor digitale ervaringen. In plaats van gebouwen, ontwerpen ze apps, websites en software. Hun taak is om ervoor te zorgen dat gebruikers niet hoeven na te denken over hoe iets werkt. Het moet vanzelf gaan!  

In de praktijk werkt dat zo: 

1. De User Experience Designer onderzoekt wat de gebruikers willen, waar ze vast lopen of gefrustreerd raken, maar ook wat hun behoeften zijn.  

2. Daarna start een User Experience Designer met het maken van wireframes (schetsen). Hierna worden deze wireframes omgezet in prototypes om de gebruikersflow te testen.  

3. Aan het einde van het proces wordt er gekeken naar hoe de gebruikers het product ervaren. Daarbij worden er continu aanpassingen gemaakt voor een betere ervaring.  

User Experience Design in het e-learning proces

User Experience Design kan niet ontbreken tijdens het ontwikkelen van een e-learning module. Al zit het vaak nog niet in het standaard ontwikkelproces. Bij L&D Fabriek doen we dat anders, wij voegen User Experience Design toe aan ons werkproces. Het is namelijk erg belangrijk hoe gebruikers met een leermiddel omgaan en hoe ze het waarnemen. Een goed User Experience Design in een leermiddel zorgt voor betrokkenheid en verhoogt het leerrendement. Nu vraag je jezelf vast af: Hoe werkt dat dan?  

Nou stel je eens voor: je opent een e-learning. Je kijkt er naar uit om iets nieuws te leren en bent gemotiveerd om te beginnen. Je ziet gelijk een grote ‘start’- knop. Je klikt. En er komt er een overzichtelijk menu tevoorschijn. Hierin staan de hoofdstukken die je moet volgen. Je kunt gemakkelijk wisselen van hoofdstuk en er is ook duidelijk te zien dat je verder kunt. Hierdoor heb je grip op de leerroute. Deze gemakkelijk vindbare elementen zijn essentieel voor het verhogen van het leerrendement.  

“Als iemand moet nadenken over hoe iets werkt, denken ze niet na over wat ze leren.” 

Je wilt de aandacht houden bij de leerinhoud en de boodschap die je wilt overbrengen. Een logische structuur en een heldere navigatie zorgt voor minder verwarring en snellere opname van leerinhoud. Dat maakt het leerproces veel efficiënter! 

Basisprincipes van UX-ontwerp voor e-learning

Een effectieve e-learning gaat dus verder dan alleen goede inhoud. Het draait ook om de manier waarop die inhoud wordt aangeboden. Wil je nou een e-learning ontwerpen die echt werkt voor je doelgroep? Volg dan de basisprincipes van UX-ontwerp in e-learning

Principe 1. Bruikbaarheid

De bruikbaarheid bepaalt hoe gemakkelijk en effectief het is voor gebruikers om de leerdoelen uit de leerinhoud te bereiken. Welke factoren dragen bij aan een aangenaam en effectieve e-learning voor gebruikers?  

  • Gebruikersgericht ontwerp: houd de gebruiker in gedachten 
  • Intuïtieve navigatie: geef een duidelijke structuur en sturing 
  • Consistentie: blijf consistent in ontwerpelementen en interacties  
  • Toegankelijkheid: zorg ervoor dat het toegankelijk is voor iedere gebruiker 
  • Feedback: bied mogelijkheden voor feedback over de voortgang en prestaties 
Principe 2. Toegankelijkheid 

Toegankelijkheid is niet alleen een technische eis maar ook een essentieel onderdeel van een goede e-learning. Niet iedereen leert op dezelfde manier of met dezelfde mogelijkheden. Denk bijvoorbeeld eens aan mensen met visuele beperkingen, gehoorproblemen of leerstoornissen (zoals dyslexie). Wat toegankelijk is voor mensen met een beperking, is vaak ook prettiger voor andere gebruikers (wetgeving WCAG):  

Ondertiteling  handig bij leren in een drukke omgeving.  

Duidelijke navigatie → minder verwarring voor iedereen. 

Contrasten en grote knoppen → geschikt voor verschillende apparaten.  

Principe 3. Personalisatie  

Dit principe houdt in dat de e-learning wordt aangepast aan de individuele behoeften, voorkeuren en doelen van de lerende. Je kunt dit doen door bijvoorbeeld adaptief leren of gepersonaliseerde leerpaden te ontwikkelen. Personalisatie kan de effectiviteit van de e-learning verbeteren door op maat gemaakte leerervaringen aan te bieden. Zorg ervoor dat je de leerinhoud aanbiedt die voor de lerende het meest relevant en interessant is. Zo behoud je de motivatie. 

Illustratie gegenereerd met behulp van AI (2025), gebaseerd op een origineel concept.
Principe 4. Betrokkenheid 

Je volgt bijvoorbeeld een online cursus over digitale marketing. In plaats van alleen maar teksten te lezen, begin je met een korte video waarin een expert op een enthousiaste manier uitlegt wat je gaat leren. Daarna krijg je een interactieve quiz om te testen wat je al weet. Tijdens de cursus kun je ook deelnemen aan een community waar je samen met medecursisten ideeën uitwisselt en elkaar helpt bij opdrachten. 

Op het einde van elk hoofdstuk krijg je een kleine opdracht met persoonlijke feedback van de docent. Er is zelfs een minigame waarin je jouw eigen marketingcampagne moet opzetten en zo punten kunt verdienen.  

Al deze elementen – video, quizzen, interactie met anderen, directe feedback en speelse opdrachten – zorgen ervoor dat je gemotiveerd blijft en de theorie beter onthoudt. Je voelt je betrokken bij de cursus, omdat het leuk en afwisselend is!  

Principe 5. Responsiviteit

Dit principe verwijst naar het vermogen van de e-learning om zich aan te passen en te reageren op de behoeften en voorkeuren van de lerende. Houd de lerende in gedachten, rekening houdend met zijn doelen, behoeften en voorkeuren. Dat betekent ook in dat de cursus zich moet aanpassen aan verschillende apparaten, browsers en leeromgevingen.

Bron:

Garrett, J. J. (2011). The elements of user experience: User-centered design for the web and beyond (2nd ed.). New Riders.  

User Experience Design is de sleutel tot een leerervaring die écht werkt

Een e-learning is pas echt effectief als de leerervaring klopt. Met User Experience Design zorg je voor overzicht, gebruiksgemak en betrokkenheid – precies wat je nodig hebt om leerrendement te verhogen. Bij L&D Fabriek integreren we User Experience Design vanaf de start, zodat jouw e-learning niet alleen mooi is, maar ook écht werkt. Neem contact met ons op en ontdek wat User Experience Design voor jouw e-learning kan betekenen. 

Learning & Development